راهکارهای طلایی حمایت از کالا و سرمایه ایرانی

یکی از ویروس های خطرناکی که در مصاف با تولید ملّی و کالای ایرانی دردسر ساز شده و مانع کسب و کار می شود، وفور کالای قاچاق در بازار است، بسیاری از کالاهای قاچاقی که در بازار مشاهده می شود توسط زر اندوزانی وارد کشور می شود که هیچ گونه احساس مسئولیت و وظیفه ای به بی کاری کارگر مسلمان و ایرانی ندارند.

در جنگ تمام عیار اقتصادی، که همه ابرقدرت های نظام سرمایه داری دست به دست همه داده اند تا اینکه ایران عزیز را از میدان پیشرفت و رونق خارج نمایند، می بایست آحاد جامعه احساس مسئولیت و وظیفه کرده و درد تولید گران جامعه را درد خود دانسته و با همدیگر متحّد و هم قسم شوند تا اینکه در این بازار نابسامان اقتصادی سربلند و پیروز خارج شده و روی خوش رونق و تولید و کار و سرمایه ایرانی را به خود ببینیم.

در ادامه به برخی از شاه کلید های تأثیر گذار در حمایت از رونق و بهبود تولید و سرمایه ایرانی اشاره خواهیم داشت.

1 – مصرف متعصبانه و تقویت احساس مسئولیت در جنگ اقتصادی

اولّین و مهمترین موضوعی که در جنگ اقتصادی همه آحاد جامعه، اعم از مسئولین قانون گذار و اجرایی کشور، محققان و نخبگان علمی، صنعت گران و پیشه وران، و تمام مردم موجود در جامعه باید به آن التزام جدّی و جهادی داشته باشند، تقویت مسئولیت پذیری است. همه باید در این خصوص نقش خود را به نحو احسن انجام دهند و ذرّه ای در این خصوص کوتاهی نکنند، در غیر این صورت در کشوری که مورد هجمه شدید اقتصادی قرار گرفته، دود آن در چشم همه خواهد رفت از این رو برای تغییر وضعیت موجود باید هوشمندانه وارد میدان شد، سنت الهی بر این قرار گرفته است تا انسان ها به دنبال تغییر و تحول نباشند، از امداد های غیبی نیز محروم خواهند بود. «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛[1] (امّا) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتى) را تغییر نمى‏دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!»

مقام معظم رهبری در خصوص این مسئولیت اقتصادی، این چنین بیان می دارد: ما باید نسبت به اقتصاد ملی خودمان تعصب داشته باشیم، مصرف جنس خارجی یکی از عیوب ماست، ما باید تعصب داشته باشیم، نسبت به مصرف داخلی و جنس داخلی، و اقتصاد ملّی، جوانان ما نسبت به فلان تیم فوتبال تعصب دارند، یکی قرمز یکی آبی،..این ها تعصب نسبت به این تیم ها دارند، اگر همین مقدار را نسبت به اقتصاد ملّی و تولید داخلی داشتیم بسیاری از کارهای ما اصلاح می شود.(2) یکی از موانع کمر شکن کارگاه های تولیدی، واردات بی رویه ای است که توسط برخی رانت خواران بزرگ و دانه درشت وارد کشور می شود، واردات بی رویه ای که سود آن تنها در جیب تعداد معدودی از مولتی میلیاردرهای کشور می شود.

2  – ارتقای کیفیت و شتاب به سوی فتح بازارهای جهانی

یکی از موضوعات بسیار مرتبط با بحث رونق تولید، توجه به ذائقه مشتری و تلاش در جهت جلب رضایت مشتری است، به عبارتی تقویت و بهبود کیفیت است،توجه کیفی به تولیدات در درجه اول از جمله شاخص های مهم اخلاقی و سفارشات به حقّ فرهنگ اسلامی است.[3] هر چند در نگاه اولیه برخی تقویت کیفیت تولید را وظیفه تولید کنندگان می پندارند ولی با این وجود مدرسان اقتصاد مقاومتی و دکترین اقتصاد اسلامی بر این باورند بهبود کیفیت تنها ناظر به تولید کنندگان نیست، چرا که اولاً بسیاری از تولید کنندگان برتر جهان در ابتدا دارای تولید با کیفیت نبوده بلکه بعد از گذر زمان و بدست آوردن تجربیات و امکانات بیشتر توانسته اند به جایگاه برتر جهانی دست پیدا کنند، در ثانی برای رسیدن به جایگاه ممتاز جهانی، تولید کنندگان نیازمند حمایت مردم برای خرید، پشتیبانی ارگان های آموزشی برای تربیت کارگر متخصص،[4] دست یابی به علم روز صنعتی و همچنین پشتیباینی و حمایت دولت و بانک ها  و ارائه کننده گان مواد اولیه می باشند.[5]

مسئله‌ی مرغوبیت و کیفیت خیلی مهم است؛ و استحکام؛ اینها خیلی مهم است. اگر چنانچه جنس داخلی، تولید داخلی، این خصوصیات را داشته باشد، به طور طبیعی به سوی آنها تمایل پیدا می شود. البته متأسفانه بعضی هستند که بر اثر فرهنگ غلطِ دوره‌ی منحوس پادشاهی – دوره‌ی طاغوت، دوره‌ی وابستگی – هنوز چشمشان به خارج است.[6]

3 – توجه به بازار چند صد میلیونی همسایگان

برای رونق تولید ملّی و حمایت از کالای ایرانی می بایست توجه جدّی و راهبردی به بازار بزرگ همسایگان ایرانی داشت، در حالی که ایران اسلامی با 15 کشور همسایه می باشد و جمعیّت قابل توجهی در اطراف ایران وجود دارد، ولی متأسفانه آن چنان که شایسته است از این ظرفیت و پتانسیل ارزشمند استفاده نشده است، از این رو  کارگزاران دولتی در حوزه روابط خارجی، و همچنین وزارت بازرگانی می بایست زیرساخت های مناسب این پتانسیل ارزشمند را  فراهم نماید به گونه ای که بازرگانی و صادرات خارجی تسهیل شود و مشوق های صادراتی هوشمندانه و عادلانه در اختیار صادر کنندگان قرار گیرد، اگر این امر صورت پذیرد به طور قطع و یقین بازار تولید داخلی نیز رونق خواهد یافت. سیاست های کلّی تولید ملّی و  اقتصاد مقاومتی نیز به خوبی گویای دورن زایی و برون نگری است. تولید و زایش از درون و صرفاً برای داخل تولید نکردن و فرامرز بودن.

4- مدیریت هوشمندانه و جدّی واردات به کشور

یکی از موانع کمر شکن کارگاه های تولیدی، واردات بی رویه ای است که توسط برخی رانت خواران بزرگ و دانه درشت وارد کشور می شود، واردات بی رویه ای که سود آن تنها در جیب تعداد معدودی از مولتی میلیاردرهای کشور می شود و در قبال آن جمعیت قابل توجهی از کارگران بی کار و کارگاه های تولیدی به خاک سیاه می نشینند و سرمایه آنها به باد فنا می رود. این در حالی است که بسیاری از این اجناس و کالاهای وارداتی استراتژیک نبوده و توان و ظرفیت تولید آنها در کشور فراهم است. باری به هر جهت مدیریت هوشمندانه واردات همواره مورد تأکید و مطالبه رهبری از مسئولان ذی ربط بوده است.[7]

5 – مبارزه جهادی باقاچاق کالا از سوی مسئولین و مردم

یکی از ویروس های خطرناکی که در مصاف با تولید ملّی و کالای ایرانی دردسر ساز شده و مانع کسب و کار می شود، وفور کالای قاچاق در بازار است، بسیاری از کالاهای قاچاقی که در بازار مشاهده می شود توسط زر اندوزانی وارد کشور می شود که هیچ گونه احساس مسئولیت و وظیفه ای به بی کاری کارگر مسلمان و ایرانی ندارند، حس دنیا طلبی آنچنان چشمان این دسته افراد را کور کرده است که تنها به دنبال منافع زود بازده خود می باشند. کالاهای قاچاقی که به اذعان برخی کارشناسان از مبادی رسمی وارد کشور می شوند،[8] به طوری ک گویای سازماندهی بودن این چنین واردات غیر قانونی است.

 
پی نوشت ها:
[1]. سوره رعد، آیه 11.
[2]. ۱۳۹۷/۰۱/۰۱بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی.
[3]. مسائل علی بن جعفر و مستدرکاتها، ص93 «رحم اللَّه امرا عمل عملا فاتقنه؛ رحمت خدا بر آن انسانی که کاری را انجام بدهد و آن را متقن انجام بدهد،
[4]. ر.ک: ۱۳۸۹/۰۶/۱۶ بیانات مقام معظم رهبری، در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور « یکی از کارهای دیگری هم که حالا من اینجا یادداشت کردم که بر عهده‌ی مسئولین دولتی است، توسعه‌ی مهارتهاست. این هنرستانهای فنی و صنعتی، این دانشگاه‌های علمی – کاربردی، این فنی – حرفه‌ایها، آموزشکده‌های فنی – حرفه‌ای، باید توسعه پیدا کند. »
[5]. ر.ک: اکبرابدالی محمدی، اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر، ص336-347.
[6]. ۱۳۸۹/۰۶/۱۶ بیانات رهبری  در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور.
[7]. ر.ک:  ۱۳۹۷/۰۱/۰۱بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی.
[8]. تابناک، کد خبر: ۹۱۰۶۸0.«جزئیات ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی»

 منبع: راسخون

تایید کننده مطلب: معاونت آموزشی خانم بیات


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20